Fasta, därmed basta.

Idag är det Fettisdagen, inte semmeldagen. Imorgon Askonsdagen. Då börjar fastan.
Jag läste i tidningen att semlan är det populäraste bakverket. Kanske för att vi bara äter det en gång om året. Vi hinner aldrig lessna.

För från och med imorgon är det avsaknad och avhållsamhet av olika slag. Vi väljer att fasta. Inte för att det gör oss till bättre människor, vi blir inte frälsta för det vi gör. Ingen kommer till himlen för att man fastar. Utan för att det känns som en tydlig följd av att leva i Jesu efterföljd.

Jesus dog för min och för din skull. Det är nog den häftigaste tanken om något. Att någon har dött för min skull. Gud blev människa och dog, för att rädda oss. Det var det enda sättet. Vi kan inte rädda oss själva. Vi är ju bara människor. Gud däremot, han kan grejer han.

Men i alla fall. Jesus led, jag vill pröva på lidandets väg. Inte för att det räddar mig från evig fördömelse men för att jag tror att det kan ge mig något.

Nu är det inte så att vi ska kostfästas, nej bevare mig väl.

I fastan kan man avstå från saker som kanske inte är så nyttiga för en, som kanske för en bort från Gud. Och om man då avstår från sådana saker, kanske man kommer lite närmre Gud i vardagen. Gud däremot, han förändras inte, men vi kanske gör det.

Hos oss ska vi avstå från sötsaker (kakor, godis, chips, läsk) , kött (industrikött, vilket betyder att vilt och fisk är tillåtet) och alkohol. På söndagar är det fest och därmed ingen fasta. Blir vi bjudna hemma hos någon annan, är det tillåtet och också om vi har gäster över. Fastan ska inte göra livet hopplöst och besvärligt. Men vi ska försöka hålla det så gott det går.

Förra året slängde vi ut TVn (nej, okej, vi bar ner den i förrådet) och den har inte sett dagens ljus från dess. Det gav oss mycket livskvalitet och vi diggar SVTplay.

Lillkillen förresten, han berörs inte så mycket av fastan, han äter ju varken godis eller dricker alkohol. Vegitariskt äter vi ju ibland annars också men lunchen kommer att fortsätta innehålla kött för hans del, precis som förrut. Han älskar ju blodpudding! Mackorna kanske kommer att ha leverpastej eller skinka också.

Ska du fasta i år? Och från vad?

Kommentarer
Postat av: Emma o

Så kan man skänka pengarna man sparar till svenska kyrkans fasteinsamling (eller annat välgörenhetsmål) för det är också en viktig aspekt av fastan att se de som lider.

2012-02-23 @ 20:59:53
Postat av: Emma o

Och försöka göra något ofc. Inte bara se:)

2012-02-23 @ 21:00:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0