Ett dilemma

Säg att du har en matta på din balkong. En helt vanlig trasmatta. På balkongen befinner den sig för att den inte har vidare mycket sentimentala värden men ändå är en fin matta. Du sopar rent balkongen. Skakar mattan och hänger den på räcket. Senare upptäcker du att mattan ramlat ner på marken nedanför men du kan inte gå ut och hämta den då du är ensam med barn. Du glömmer bort mattan. Kanske går det flera dagar. Någon vecka senare ser du mattan på en grannes uteplats, hängande på ett tvättsträck. Vad gör du? Du vet vem grannen är men har inga större positiva erfarenheter av denne.

A) Smyger förbi en mörk kväll och tar tillbaka mattan, tvättar den och lägger undan den i källarn eftersom du inte vågar ha den ute eftersom hon kan se?

B) Tar bara tillbaka mattan och använder den tydligt som en markering.

C) Hämtar mattan, plingar på och berättar att det här minsann är din matta.

D) Plingar på och förklarar det hela i hopp om att grannen självmant ska ge tillbaka mattan.

E) Polisanmäler grannen för stöld.

F) Skiter i det. Låtsas att du glömmer det hela men grämer dig varje gång du går förbi grannen.

G) Plingar på och berättar för grannen att du sett din matta men att hon kan få den om hon vill ha den.

H) Smyger och hämnar mattan och plingar på för att sedan ge mattan som en gåva till grannen.


Än så länge har jag gjort F). Och skrivit ett blogginlägg om det. Kanske är ett I)...

Vad jag vet av detta är att jag inte kommer våga hänga min tvätt ute för att torka i sommar i alla fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0